Prop filem (1) – Anakku Sazali

Prop merupakan kependekan bagi “property” merupakan satu objek yang ditempatkan di set filem, kadang-kadang memainkan peranan penting kerana terlibat dalam perjalanan cerita atau aksi filem.

Phani Majumdar ialah pengarah dan penulis bagi filem ini. Beliau dilihat sangat hebat dalam memanipulasi prop sebagai elemen utama dalam filem beliau Anakku Sazali. Berikut ialah antara senarai prop yang saya anggap penting dalam filem ini dan mengesani secara peribadi terhadap saya sebagai penonton umum.

1. Biola

Alat yang membawa perubahan ke dalam hidup Hassan. Setiap kali babak perubahan fasa kehidupan atau situasi yang membawa kepada perubahan, biola akan dihadirkan bersama di atas skrin.

Anakku Sazali-1.rmvb_snapshot_00.11.06_[2014.04.15_08.49.00]

Membeli biola dengan harga tujuh ringgit, duit gaji yang dibayar oleh bekas majikannya selepas dihalau. Selepas itu, dia bekerja di jeti dan belajar bermain biola daripada seorang guru muzik.

Anakku Sazali-1.rmvb_snapshot_00.16.10_[2014.04.15_08.50.01]

Babak Hassan dan Mahani di jeti memang ketara perubahannya. Mula-mula memaparkan watak mereka bernyanyi bersama-sama ketika masih kecil. Babak seterusnya, watak mereka sudah dewasa bernyanyi di tempat yang sama. Biola turut hadir dalam babak ini.

Anakku Sazali-1.rmvb_snapshot_00.35.07_[2014.04.15_08.50.34]

Ani mengadu kepada Hassan tentang kondisi penempatan mereka yang tidak bagus. Hassan berjanji untuk membawa mereka pindah. Kemudian, Ani meminta Hassan memainkan biolanya.

Anakku Sazali-1.rmvb_snapshot_00.48.11_[2014.04.15_08.52.03]

Imej bertindih, imej Hassan memainkan biolanya dengan penuh kesungguhan dan dedikasi berlatarkan imej wajah penuh harapan Ani. Fasa menuju kepada perubahan, usaha sungguh-sungguh Hassan untuk mengubah kehidupan mereka supaya menjadi lebih baik.

Anakku Sazali-1.rmvb_snapshot_00.36.17_[2014.04.15_08.51.31]

Hassan mendapat pekerjaan sebagai pengarah muzik sebuah teater bangsawan dengan visual yang turut hadir biola bersamanya.


Anakku Sazali-2.rmvb_snapshot_24.14_[2014.04.15_08.58.33]

Kemunculan Rokiah yang sudah berubah menjadi seorang dara selepas Hassan memainkan biolanya.

2. Evolusi peti nyanyi

Anakku Sazali-1.rmvb_snapshot_00.50.32_[2014.04.15_08.52.17]

Setelah kehidupan mereka semakin baik, Hassan membelikan sebuah peti nyanyi untuk Ani.

Anakku Sazali-1.rmvb_snapshot_01.03.29_[2014.04.15_08.53.36]

Saya tidak mengetahui secara terperinci tentang perbezaan model antara peti nyanyi lama. Apabila Hassan berjaya menghasilkan rekod sendiri, rekodnya dimainkan dengan sebuah peti nyanyi yang berbeza. Barangkali peti nyanyi itu menjelaskan bahawa kehidupan Hassan dan Ani semakin baik sehingga mampu menukar peti nyanyi yang baharu.

Babak bersama peti nyanyi ini berlaku dua perubahan besar, pertama pemaparan kejayaan Hassan menghasilkan rekod sendiri dan kedua Ani pengsan, yang kemudiannya dikhabarkan doktor sedang mengandung.

Anakku Sazali-2.rmvb_snapshot_30.45_[2014.04.15_09.00.20]

Visual ini yang menyebabkan saya membuat kesimpulan bahawa perubahan zaman yang disertai dengan kemajuan alat komunikasi cuba digambarkan. Shot tunggal untuk sebuah radio membawa penonton supaya memberikan perhatian kepada radio ini.

Babak ini ketika Rokiah meluahkan kepada Hassan tentang perbuatan kotor oleh Sazali terhadapnya. Radio sedang memainkan lagu sedih ketika itu.

3. Duit

Kesilapan Hassan kerana terlalu mempercayai Sazali, dia memberi kebebasan kewangan kepada anaknya itu. Hal ini merupakan kemuncak kepada perubahan maksimum Sazali.

Anakku Sazali-2.rmvb_snapshot_22.35_[2014.04.15_08.57.30]Anakku Sazali-2.rmvb_snapshot_22.44_[2014.04.15_08.58.10]

Sazali berdiri di tempat yang lebih tinggi daripada budak lain. Tangan kanannya ada sejumlah wang yang besar. Kuasa telah berada di tangannya dan dia menguasai orang lain dengan wang itu. Perubahan Sazali ke arah kejahatan tidak boleh dihalang lagi kerana setelah mendapat wang itu terus dipaparkan babak Sazali telah dewasa sebagai seorang ketua penjahat dan ketika itu dia turut sedang menggenggam wang.

Anakku Sazali-2.rmvb_snapshot_22.31_[2014.04.15_08.55.31]

Budak-budak lain berada di bawah sambil mengangkat tangan mereka yang terdapat jumlah wang yang lebih sedikit. Mereka memandang kepada Sazali yang berada di atas.

Mereka telah dikuasai oleh Sazali dengan wang.

4. Lampu

Teknik pencahayaan dapat menghasilkan menghasilkan suasana dan perasaan yang tertentu dalam babak yang dipaparkan. Under-lighting (pencahayaan dari bawah) biasanya digunakan di dalam filem seram untuk mewujudkan perasaan gerun. Dalam satu babak dalam filem ini, terdapat teknik under-lighting dengan menggunakan lampu yang merupakan sebahagian prop. Hal ini merupakan satu ciri kreatif yang mengagumkan.

Anakku Sazali-2.rmvb_snapshot_25.34_[2014.04.15_08.59.03]

Watak Sazali mendekati lampu sambil memerhati Rokiah yang sedang bernyanyi membuat persembahan di majlis hari jadi Sazali.

Anakku Sazali-2.rmvb_snapshot_25.56_[2014.04.15_08.59.21]

Lampu yang berada di bawah wajah Sazali menghasilkan under-lighting. Pencahayaan ini menyebabkan watak Sazali kelihatan sebagai seorang yang berniat jahat dan harus digeruni.

Saya cuba mentafsir sendiri pengalaman visual apabila menghayati filem ini. Mungkin anda mempunyai pendapat sendiri. Sejujurnya, saya amat mengagumi teknik penyampaian mesej yang dipaparkan melalui manipulasi prop di dalam filem ini ditambah pula dengan lakonan P. Ramlee yang menyempurnakan lagi keunggulan filem ini.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s