Pahitnya Cinta di Cappadocia

Mula-mula nak komen kulitnya. Manisnya Cinta Di Cappadocia, gaya sinematografinya sangat jarang wujud dalam filem-filem Malaysia. Menangkap shot yang memukau dalam masa sama yang cantik itu seiring dengan mood romantik yang hendak dibina. Tapi, saya rasa janggal dengan gaya pengucapan dialog dalam filem ini. Tak pastilah sengaja atau tidak, nampak tidak realistik.

Seterusnya, komen untuk isi. Saya sentiasa prejudis dengan karya pemegang ijazah master dalam penulisan skrip dan aktivis Sister In Islam, Rafidah Abdullah.

“Nasib baik adik aku tak suka lelaki…” – Via

Dialog yang diucapkan oleh watak Via dalam filem ini. Adik watak itu seorang lelaki, dan dia berkata “nasib baik” seorang lelaki tidak menyukai lelaki? Nampak seperti remeh, tetapi saya telah meletakkan prejudis di tempat pertama apabila menonton filem ini menyebabkan saya tidak merasa senang dengan dialog ini.

Sebabnya, sebelum ini pun Rafidah tidak akan meninggalkan watak LGBT di dalam filemnya. Di dalam filem Kami Histeria, ada seorang gadis pengkid. Di dalam Istanbul aku datang, watak Lisa Surihani yang tinggal serumah dengan lelaki bukan mahramnya menyangka lelaki itu (lakonan Beto) seorang gay dan watak Lisa menyatakan dia tidak kisah watak Beto berorientasi sebegitu.

Saya tidak jelas dengan niatnya. Tapi sangat mencurigakan apabila meletakkan keadaan watak songsang dalam keadaan diiktiraf oleh masyarakat sekelilingnya, seperti dia ingin cuba meletakkan watak itu dalam pemikiran penonton agar turut diiktiraf juga seperti mereka diiktiraf di dalam filem itu.

Seterusnya, watak-watak di dalam filem ini memakai tudung hanya ketika hendak mati, ketika hendak solat, ketika hendak nikah, ketika di kubur. Di luar wilayah itu, seperti tiada agama kelihatannya. Saya tertanya-tanya, apakah elemen sekular ini secara sengaja atau tidak? Memeang hasrat penulis atau idea pengarah filem?

Bukannya salah memakai tudung malah bagus. Cuma apabila keadaan ini berada di dalam filem dan disampaikan dengan cara itu, dan disampaikan pula oleh seorang graduan master dan aktivis SIS, saya agak pemaparan ini bukan kebetulan.

Apa yang saya faham melalui paparan ini, agama hanya berada di satu sudut kehidupan sahaja. Di satu sudut lain, tidak perlu bagi agama untuk masuk campur.

Sebelum ini pun, dalam Kami Histeria, mereka menggunakan Yasin sebagai senjata melawan hantu? Cara melawannya pun juga agak pelik. Bukannya dengan membaca pun, hanya dengan menyentuhkan naskhah yasin, jasad hantu langsuir itu terbakar. Hanya itu ke fungsi agama? Unsur-unsur keagamaan ini, di dalam filem lagi baik tidak perlu dipaparkan langsung daripada paparan yang mengelirukan.

Bagi saya, Rafidah Abdullah seorang aktivis yang sangat dedikasi terhadap ideologinya sehingga berjaya meletakkan pemikiran-pemikirannya secara bersahaja di dalam filemnya.

Karya beliau sangat menyeronokkan penonton. Keseronokan itu boleh menyebabkan penonton menyayangi karya beliau dan mempertahankan segala-gala yang dipersembahkan sama ada baik atau buruk.

Mungkin saya terlalu prejudis, dan mungkin masih ada yang saya terlepas pandang. Sebagai penonton, kita harus lebih berhati-hati. Dan mereka yang berada di luar sana, yang tidak menonton, anda harus berasa risau.

Kerana anda sangat membosankan dalam usaha menyelamatkan masyarakat berbanding mereka.

Leave a Reply

