Falsafah pemburuan

Babak interaksi antara India dan Charlie serta Evelyn di meja makan.

Babak interaksi antara India dan Charlie serta Evelyn di meja makan.

Judul: Stoker (2013)
Pengarah: Park Chan-Wook
Penilaian: 3.5 (x)

“Hunting: to wait, in silence. We wouldn’t need food or drink. We would watch everything.” – India Stoker

Banyak hal yang tidak dapat ditangkap (erti paparan visual) disebabkan kecetekan ilmu saya tentang filem. Secara kasar, berdasarkan rasa, filem psychological thriller ini banyak memanipulasi visual dengan mantap dan kebanyakan emosi dan makna cuba disampaikan dengan cara tersebut.

Persoalan tentang pakcik Charlie yang muncul tiba-tiba ketika majlis pengebumian ayah India Stoker terus mengikat penonton sehingga ke dua pertiga filem dan jawapannya dirungkai sedikit demi sedikit kemudian dirungkai terus pada suatu babak dengan mudah.

Ayah India telah meninggal dunia kerana terlibat dalam kemalangan. Dia sendiri sangat rapat dengan ayahnya berbanding ibunya. Ketika ayahnya masih hidup, mereka berdua  sering keluar bersama-sama untuk berburu. Ketika itu, ayahnya telah banyak mendidik India.

Selepas majlis itu, Charlie Stoker menetap di rumah India dan ibunya buat beberapa tempoh. Ketika itu, ibunya mula terpikat kepada adik mendiang suaminya yang kacak itu sedangkan anaknya, India sedikit demi sedikit mula mengenali latar belakang pakciknya.

Seorang demi seorang menjadi mangsa bunuh Charlie. Bermula dengan pengasuhnya, kemudian makcik Gin dan seterusnya kawan lelaki India. Semua tindakan itu diperhatikan oleh India.

Ibunya tenggelam dalam angau dan tidak memahami realiti. India menyedari hakikat bahawa wujud satu ancaman dan di rumah agam milik keluarga Stoker itu berlaku pertarungan psikologi antara mereka berdua.

Kelihatan pakciknya seperti seorang pemangsa yang ganas dan tiada belas kasihan, mendidik India pula untuk menjadi pemangsa sepertinya.

Didikan siapakah yang lebih berkesan kepada India? Ayahnya atau pakciknya?

“Sometimes you need to do something bad to stop you from doing something worse.” – Richard Stoker, ayah India.

Hijaunya daun dan putihnya bunga menjadi merah kerana kini telah bersalut darah.

Saya sendiri secara peribadi, sangat kagum dengan ketegangan, tekanan, keresahan, dan misteri yang dicetuskan oleh sinematografinya. Menurut penulisnya, filem ini ada pengaruh filem Alfred Hitchcock, Shadow Of Doubt dalam banyak sudut.

6 thoughts on “Falsafah pemburuan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s